Vuosi 2023 kuulunee myös niihin vuosiin, jotka muistetaan hankalana alakulon vuotena. Tämä alakulo on enemmän yleisluonteista kuin kuntokeskusmaailmaan erityisesti kiinnittyvää.
Vuoden 2022 alussa alkanut Venäjän ja Ukrainan sota on vaikuttanut eurooppalaiseen ilmapiiriin vahvasti. Vuonna 2023 juuri Venäjän poistumisen mm. energiamarkkinoilta ja energiaomavaraisuutta tavoitellen oli energia hinta kohollaan suuren osan vuodesta. Energian hinnan nousun mukana myös monet muut hinnat nousivat ja sitä kautta inflaatio nousi yli keskuspankkien sietorajan. Korot nousivat pitkästä aikaa nollatasosta. Siis vuoden aikana on ollut haastetta jokaisen talouden pilareiden pystyssä pitämiseen.
Ensimmäinen normaali vuosi
Vaikka yleispoliittisesti vuosi 2023 oli haastava, niin useat kuntokeskustoimijat nostavat esiin sen, että vuosi oli ensimmäinen liiketoimintavuosi koronapandemian jälkeen.
-Useimmat asiakkaistamme ovat olleet tyytyväisiä, että ovat saaneet pitkästä aikaa tehdä liikuntaliiketoimintaa eikä vain selviytyä yhteiskunnan asettamien rajoitteiden kanssa, sanaili Qicraft Finlandin myyntijohtaja Jarkko Mölsä.
Mölsä lisää, että heidän liikevaihtonsa on selkeässä nousussa ja nousua on kaikissa heidän toimintasektoreissaan, ei pelkästään kuntokeskustoiminnassa.
-Technogymin formaateista erityisen tyytyväinen olen SkillRun Bootcampin saavuttamaan kiinnostukseen, joita olemme toimittaneet viime vuonna ja tälle vuodelle on useampi tulossa, kertoo Mölsä.
Myös TRIB3:n Sami Hurme näkee kuntoilijoiden siirtyneen normaaliin aikaan. Sami kertoi, että asiakasmäärän kasvuun vaikuttaa paljon palveluiden vastaaminen asiakkaan tarpeisiin. Hänen mukaansa ryhmäliikunnallekin on kysyntää, kunhan se tehdään laadukkaasti ja asiakaslähtöisesti.
TRIB3:n Sami Hurme nostaa esiin asiakaspalveluun panostamisen.
-Olemme pitkäjännitteisesti panostaneet asiakaspalveluun ja se tuottaa tulosta, kertoo Hurme.
Sami lisää, että hän on huomannut, että nykyään parhaiten tulosta tekevät ne, jotka panostavat erittäin paljon palveluun tai sitten hyvään liikuntainfraan.
-Oma huoleni on fyysisen palvelun loistaminen poissaolollaan, vaikka kaikki tiedämme, että ihminen kaipaa toisen luo.
Sami kertoo huomanneensa, kun kuntosalitoiminta on palautunut normaaliksi, niin paljon puhuttujen virtuaalisten palveluiden käyttö ja tarve on selkeästi vähentynyt.
Hinnoittelut uusiksi
Ennen oli helpompi määritellä kuntokeskusten raamit. Budjettisaleja olivat kuntosalit, joiden hintataso oli alle 20 euroa kuukaudessa, ns. premiumbudjetteja alle 30 euroiset, keskihintaluokkaa 30–50 euroiset, alempi premium 50–70 euroa ja yli 70 euron hintaluokka premium – siis noin suurin piirtein.
Vuoden alussa Deloitte julkaisi asiakastutkimuksen ja sen mukaan kintosalikortti oli yksi parhaiten pintansa kulumyrskyssä pitävä – moni tinkii mieluummin jopa ruoasta kuin kuntoilusta (kuntoilijoiden joukossa). Tutkimus ja kohonneet kustannukset saivat ketjut miettimään omaa hinnoitteluaan.
Nyt on ollut pakko miettiä kategoriointia uusiksi. Alle 20 euron hintaluokassa tuntuu toimivan vain kymmenisen kuntosalia ja isot ketjut Fitness24Seven ja GoGo Express nostivat hintatasonsa 27,90–29,90 euroon. Samoin Forever Lite -kuntosalien hinta nostettiin 29,90 tasoon. Olen sitä mieltä, että nyt kannattaa miettiä alimpana hintakategoriana alle 30 euron kuntokeskuksia. Silti niitä on vain noin 15 prosenttia kaupallisten kuntoliikuntapaikkojen määrästä.
Premium tai hygieeninen budjettisali veloittaa 30–35 euroa kuukaudessa. Tämän ryhmän suurin toimija on Liikku (34,90) ja toisena Easyfit (34,90). Kaikkiaan ryhmän koko on 18 %.
Usein on laskettu, että toimivaan markkinaan mahtuu korkeintaan 40 % budjettisaleiksi laskettavia. Suomen markkinassa voi olla, että tasoa 40 % ei tulla saavuttamaan, koska Suomi on laajalle levinnyt ja siten isompia lähiöitä on vähän moneen muuhun markkinaan verrattuna. Toisaalta voidaan laskea, budjettisalit liikuttavat kaupallisella sektorilla noin joka toista kuntoilijaa.
Ruotsalainen Sweaty Business -sivusto julkaisi joulukuussa artikkelin, missä paikallinen tilauspalveluyritys Anyfins tiedotti oman palvelunsa käytöstä. Eniten tilausten lopettamisia tehtiin Fitness24Seven (13,7 %) tilauskannassa ja kuudentena oli Nordic Wellness (7,1 %). Anyfinsin asiakkuudet voivat kyllä olla hieman harhaisia, koska heidän taloutensa on niin raskaassa tilanteessa, että heidän on pakko tehdä raskaita muutoksia omaan talouteensa.
Hintaluokka 35–50 euroa eli keskihintakategoria on selkeästi suurin. Hieman yli 40 % kaikista kaupallisista kuntoliikuntapaikoista kuuluu tähän ryhmään. Ketjuista Fressi 24 kuntosalit ja suurin osa ole.fit-keskuksista kuuluu keskihintaisiin.
Moni voi ihmetellä, mutta neljännes suomalaisista kuntokeskuksista kuuluu hintaryhmään yli 50 euroa. Tämä ei tietysti ole ihme, sillä ennen vuotta 2010 erittäin iso osa kuntokeskuksista (, joista todella moni on vielä toiminnassa) oli 50–65 euroa veloittavia.
Kun otamme huomioon, että budjettisaleilla treenaa salia kohden jonkin verran enemmän kuin keskivertosalilla, niin se vaikuttaa hieman suomalaisten maksamaan keskihintaan. Hyvä arvio on, että salikortin keskihinta on 42 euroa.
Kuntokeskuskenttä muuttuu
Vuoteen 2018 saakka yksityisesti omistettuja kuntoliikuntapaikkoja syntyi enemmän kuin ketjuihin kuuluvia. Vuosina 2019–22 vuosittain jompikumpi oli hieman suurempi. Nyt vuonna 2023 paino on selkeästi kääntynyt ketjujen puolelle.
Alustavan seurannan mukaan uusia keskuksia uudelle liikepaikalle syntyi 36, joista vain kahdeksan yksityiseen omistukseen, kun ole.fit-keskukset lasketaan ketjusaleiksi. Pitää huomata, että tässä osa keskuksista ei kuulu laskelmaan mukaan, koska tässä ei oteta huomioon tapauksia, joissa kyltti tai mainosteippaukset vaihtuvat kuntosalityyppisen toiminnan jatkuessa uuden toimijan voimin. Jos kyltin vaihdokset laskettaisiin mukaan, niin tilasto olisi vielä voimakkaammin ketjujen puolella.
Ketjujen osuuden kasvuun vaikuttaa varmaan useampi tekijä. Yksi on liiketilojen saatavuus. Nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa vuokramarkkinoilla tuntuu olevan isojen etulöyntiasema. Vuokranantajat uskovat ketjujen parempaan kykyyn vastata velvollisuuksiinsa.
Liikun toimitusjohtaja Johanna Riihijärvi kertoi, että moni asia puhuu ketjujen puolesta keskusteltaessa hyvistä liikepaikoista.
-Ketjujen puolesta puhuu niiden mahdollisuus esitellä paikalle syntyvä kuntokeskus tarkemmin kuin yksityisen toimijan. Uskottavuutta antaa jo toimiva konsepti, mutta voimme kertoa vuokranantajalle hyvää dataa Liikun asiakaskunnasta, jolloin voidaan varmistua, että Liikku istuu hyvin kyseiseen liikepaikkaan, kertoi Johanna Riihijärvi.
Toinen tekijä on markkinan pieni ketjuuntumisaste. Kun Suomessa löytyy n 360 ketjuihin kuuluvaa toimipistettä, kun ketjun vähimmäiskokona pidetään 10 toimipaikkaa. Kun Ruotsissa nostetaan ketjun koko tasoon 90 toimipistettä, niin Ruotsin markkinoilla toimii viisi ketjua, joilla on yhteensä noin 1000 toimipistettä, lisäksi myös yhdistyspohjainen Friskis & Svettis tarjoaa maanlaajuisesti eritasoisia kuntokeskuspalveluja. Ruotsin markkinaan vaikuttaa vahvasti heidän suurempi kaupungistumisen taso, jolloin ketjuille on enemmän hyvää toimintakenttää.
Kolmanneksi voidaan olettaa, että yksityisen on nykyisen korkokannan aikana vaikeampi järjestää rahoitusta. Korkokannan lisäksi myös inflaatio vaikuttaa mm. investoinnin kokoa suurentavasti.
Kysyessäni Johanna Riihijärven mietteitä ketjuuntumisesta, hän näki Suomen olevan matkalla kohti samaa tasoa kuin muu Eurooppa.
-En näkisi ollenkaan mahdottomana, että Suomessakin voisi toimia pari-kolme 150–200 toimipistettä omaavaa ketjua, lisäsi Johanna.
Liikku avasi vuonna 2023 kymmenen uutta kuntosalia ja tämän vuoden tavoitteena on 20 uutta liikuntapaikkaa. Uusien kuntosalien pääpaino on eteläisessä Suomessa.
-Välitavoitteemme on 90 kuntosalin kokoluokan, sen jälkeen teemme uuden arvion Suomen tilanteesta.
Konseptikehittely on ketjujen ydintoimintaa. Omalla tavallaan pisimmälle sen on vienyt GoGo-ryhmä, jossa toimii kolme ketjua: GoGo Liikuntakeskus, GoGo Express ja GymAnytime. Yli 30 vuotta toiminut GoGo Liikuntakeskus tarjoaa Tampereella kolme täyden palvelun premiumkeskusta, GoGo Express on suurehko yli 1000 neliön budjettisali, jossa henkilökunta on aina paikalla ja GymAnytime keskittyy pienempiin liiketiloihin, joissa ei ole henkilökuntaa aktiivisesti paikalla.
GoGo Express- ja GymAnytime -ketjujen toimitusjohtaja Hannu Vähätalo kertoi GymAnytimen olevan toimialueeseen mukautuva konsepti ja sen asiakashinta päätetään liikepaikkakohtaisesti
-Vuosi 2023 meni suunnitelmien mukaan. Avasimme kaksi GoGo Express – ja kaksi GymAnytime -kuntosalia, kertoi ketjujen toimitusjohtaja Hannu Vähätalo.
Hannu lisää, että tälle vuodelle tavoite on rakentaa samoin kaksi plus kaksi uutta salia.
-Vuosi 2023 oli GoGo Expressin puolella erinomainen. Liikevaihtomme kasvoi 30 %. On hieno huomata asiakasvirtojen palautuneen koronaa edeltävälle tasolle, lisää Vähätalo.
Keskihintainen toimii
Puhtaan liiketoiminnallisen koulukunnan edustajat ovat vuosikymmeniä pitäneet onnistumisen mallina sitä, että pitkässä juoksussa asiakas haluaa hankkia vain halpaa tai sitten kallista tyydyttääkseen tarpeensa.
Jonkin verran on sitten 2010 kuntokeskusalalla siirrytty tähän suuntaan. Kuitenkin vielä 2023 yli 40 prosenttia kuntosalitarjonnasta on keskihintaista.
Suurimmat toimijat tässä sektorissa ovat Fressi24 kuntosalit ja ole.fit-keskukset.
Fressi omistaa itse kaikki toimipisteet ja heidän voidaan sanoa tekevän liikepaikkapäätökset hyvin konservatiivisesti. Silti Suomessa on löytynyt riittävästi liikepaikkoja, joihin on rakentunut uusi Fressi 24 – vuonna 2023 avattiin kuusi uutta toimipistettä hintatasoon 44,90 euroa.
Jos Fressi on konservatiivinen, niin ole.fit-ketjua ei voi millään muotoa sanoa konservatiiviseksi vaan pikemminkin riskin ottajaksi. Kun Fressi omistaa kaikki toimipisteet, niin ole.fit-ketjussa on riskin kantajia kaksi eli Fit Global ja paikallinen yrittäjä.
Ole.fit-ketjun kapellimestarina toimii Tomi Peltonen, jonka toimenkuva on uudet toimipaikat, ketjun laajentuminen sekä kehittäminen. Vuosi 2023 merkitsi lisäpanostusta yrittäjien liiketoiminnan tukemisessa. Keväällä 2022 Fit Globalin vahvuuteen tuli mukaan Janne Virtanen, joka omien sanojensa mukaan jakaa omasta ajastaan 60 % Fit Globalille. Virtanen omistaa useamman ole.fit-keskuksen pääosin Keski-Uusimaalla.
-Omissa keskuksissani minulla on hyvä henkilökunta, mikä antaa mahdollisuuden muiden ketjutyöhön, sanoi Virtanen.
Toinen lisäresurssi tuli mukaan vasta joulukuussa, kun Fit Global osti CMS Finlandin ja CMS:n Tomi Nikula ottaa vastatakseen ison osan toimivien ole.fit-yrittäjien sparraamisesta.
Virtanen kertoi, että heidän tavoitteenaan on vuosittain kymmenen uuden yrittäjän rekrytointi ketjuun ja kokonaistavoite on nousta 90 toimipisteen ketjuksi. Vuonna 2023 uusi toimipisteitä avattiin kahdeksan, joista kolme jo aikaisemmin toiminnassa olleisiin tiloihin. Kaksi ketjuun kuulunutta keskusta lopetti toimintansa muuttuneen liiketoimintaympäristön vuoksi.
Mielenkiintoinen askel on Fit Himos, jossa tavoitteena on palvella Himokselle lomailemaan saapuvia tarjoamalla heille lyhyitä asiakkuuksia (1–3–7 päivää).
Yksi Ole.fit-ketjun tavoitteita on kansainvälistyminen. Vuonna 2023 Peltonen teki useita avauksia kansainvälistymisen saralla. Hänen mukaansa on mahdollista, että vuoden 2024 aikana hän yllättää toiminnan konkretisoinnilla eli Ole.fit saisi tukijalan ulkomaille.
.
Hinta ei aina ratkaise
Uusi keskuksia syntyi 36 ja niistä neljä on hinnoiteltu yli 50 euroa kuukaudessa veloittavaksi. Kaikki premiumit perustettiin suuriin kaupunkeihin: Tampereen liikuntatarjontaa täydentämään avautui syksyllä Elixia Ratina, Helsingin vauraalle Munkkivuoren alueelle Fit Munkka, Tapanilaan Rewell Social Wellness Club ja Turkuun monipuolinen Boost.
Vähänlaisesti konkursseja
Monesti kuntosaleja on pidetty huonosti kannattavina ja maksukyvyltään heikkoina. Ainakaan viime vuosien perusteella ei tätä lausetta voida pitää totena.
Viime vuosina on konkurssien määrä alalla ollut kymmenen kappaleen tasossa. Kuusi konkurssin tehnyttä voidaan laskea suoranaisiksi kuntokeskuksiksi, kaksi oli joogastudioita, yksi crossfitboxi ja kaksi valmennuksellista yritystä.
Prosenteissa liikutaan noin yhden tasossa, jota voidaan pitää toimivan markkinan merkkinä.
Muistettava on kuitenkin, että muutama kuntokeskus lopetti toimintansa ilman konkurssia.
Amerikkalaisen Glofoxin tutkimuksen mukaan kuntokeskusten keskimääräinen liikevoitto on noin 9 %, kun kestävänä pidetään 20%:n tasoa. Parempaan päin ollaan kyllä menossa, sillä 47 % keskuksista on vuoden 2023 aikana parantanut kannattavuuttaan ja 67 % kertoo pärjäävänsä.
Pienemmät mielenkiintoisesti
Helsingin Tapanila on pitkään toiminut pääosin Urheilukeskuksen ja Malmin kaupunginosan tarjoamin palveluin. Vuoden 2023 aikana alueelle avattiin peräti kolme yksityistä kuntosalia: Rewell Wellness Club, More Fitness ja Power&Go.
Turun Vähä-Heikkilään rakennettiin laaja ja monipuolinen liikuntakeskus Boost, johon sijoittuu myös tuhannen neliötä kuntosaliliikuntatilaa. Kolmanneksi suurin paikkakunta on Seinäjoki (66000 asukasta), jossa ketjun tukemana avautui Fenix Fitness.
Pienempiä paikkakuntia ovat 6700 asukkaan Säkylä (Wellness Center), 14800 asukkaan Loviisa, jonne sipoolainen Syke perusti sisarsalin ja Suomussalmi (7600 asukasta), jonne avautui KorpiGym.
Nuoret draiverina – mummut 2024?
Useammat tutkimukset ovat osoittaneet, että kuntokeskusten uusista asiakkaista suuri osa on milleniaaleja ja z-sukupolven edustajia. Parin vuoden aikana monissa kuntokeskuksissa on asiakaskunta nuorentunut merkittävästi. Alle 40-vuotiaiden osuus on noussut merkittävästi koronaa edeltävää aikaa suuremmaksi. Vanhempien iekäluokkien osuus taasen on jonkin verran jäljessä koronaa edeltävää aikaa.
Vaikka yleisesti tilanne on yllä olevan kaltainen, aina on kuntokeskuksia, joiden asiakaskantaa ovat myös vanhemmat sukupolvet. Suurten kaupunkien ulkopuolella kuntokeskusten markkinaan kuuluu ehdottomasti myös yli 40-vuotiaille suunnatut liikuntapalvelut.
Suomen tuhannesta kuntokeskuksesta jokaisen toiminta-alue on erilainen ja asiakaskuntaan vaikuttaa vahvasti demograafiset tekijät ikä kärjessä.
ABC Financialsin viimeisen tutkimuksen mukaan on syksyn 2023 aikana yli 60.-vuotiaat nousseet ylös ja suunnanneet kuntokeskuksiin. Uusista asiakkaista syksyllä oli saman verran z-ikäisiä ja senioreita. 45–60-vuotiaiden innostus ei ole vielä normaalilla tasolla.
Uusia henkilöitä uusilla paikoilla
Mielenkiinnolla odotan, miten Qicraft Finlandin uusi maajohtaja Mikko Mäkynen ottaa Suomen haltuun.
Mikon lähtökohdat ovat hyvät, sillä hänellä on taustalla kymmenisen vuotta liikuttamisosaamista ja kymmenisen vuotta liiketoimintatyötä muulla sektorilla.
Mielenkiintoista tulee olemaan myös seurata käytettyjen laitteiden markkinaa. Petri Salovaara teki merkittävän uran Nakkilan Kuntokeskuksen ruorissa. Iän tullessa vastaan, oli aika antaa kapula eteenpäin ja Nakkilan Kuntokeskus uudeksi omistajaksi tuli euralainen Lauri Kreula.
Kreulalla on Kunnontila-kuntosalit Euran Hinnerjoella ja Kiukaisissa. Salovaaran Peten tavoin hän on kätevä käsistään.
-Nyt vuodenvaihteessa saimme auki Eurassa uuden varaston ja sen yhteydessä toimivan showroomin, kertoi Kreula.
Monille tuttu Ossi Nikula auttaa Nakkilan Kuntokeskuksessa myynnissä ja tarvittaessa liikuntatilojen suunnittelussa.
Kolmas muutos oli oma siirtymiseni eläkkeelle K&F-lehtien päätoimittajan ja jakkaralta ja Juha Kulmalan siirtyminen tilalleni.
Salter vahvistuu
Espanjalainen Salter on tehnyt tällä vuosikymmenellä kunnon hyökkäyksen suomalaiseen kuntosalilaitemarkkinaan. Etabloitumisen varmistajina ovat olleet myynnistä vastaava Tommi Mäkinen, joka on ollut aktiivinen yhteistyökumppani ole.Fit ketjun kanssa nyt Salterin keulakuvana, mutta myös entuudestaan.
Näin on selvää, että moni ole.fit-yritys on ottanut Salterit oman keskuksen laitemaailmaksi. Lisenssin hankkija eli paikallinen yrittäjä saa kuitenkin vapaasti valita laitetoimittajan.
Mäkinen on saanut pään auki myös ketjun ulkopuolisiin toimijoihin, myös kunnallisella sektorilla.
Ole.fit-yrittäjille Salterin takuuhuolloista ja myös asennuksista vastaa Ole Fix Oy, samassa organisaatiossa toimiva erillinen yritys.
Maailmalla ketjujen yhteisosto-organisaatiot ovat hyvin yleisiä, sillä laitehankinnoissa voidaan tehdä merkittäviä säästöjä alkuinvestointiin. Merkittävin tällainen toimija on Planet Fitness, maailman suurin budjettisaliketju. Planet Fitnessin liikevaihdosta noin viidesosa (yli 100 miljoonaa dollaria) tulee ketjun yrittäjille välitetyistä kuntosalilaitteista (tällä hetkellä Matrix).
Vaikka Salter on tullut ryminällä mukaan suomalaiseen kuntosalilaitebusinekseen, on sen markkinaosuus vielä marginaalinen, selkeästi alle 5 %.
Panattan aktivoituminen
Italialainen Panatta on ollut useamman kerran mukana suomalaisessa laitetarjonnassa. Muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen aloitti Janos Uotilan Action Sales Oy Panattan edustajana.
Janos Uotila nosti Panattan ylivoimatekijäksi laitteiden biomekaniikan sekä laitteiden valmistuksen omassa tehtaassa.
Muuta laiterintamalla
Merkittävä edustusmuutos oli Gymlecon siirtyminen Slingshotin portfolioon. Toisena uutena laitebrändinä Slingshotille hankittiin Circle Fitness, jossa on ennen kaikkea hyvät cardiolaitteet.
Thor Fitness on myös uusi tulokas Suomen markkinaan. Sen maahantuojana aloitti Omasali Oy.
Suomessa kuntosalilaitemarkkina on melko keskittynyt, mutta kaikkiaan toistakymmentä yritystä toimii alalla. Kaksi suurinta, Fysioline Oy ja Qicraft Finland, hallitsevat markkinasta noin puolta.
Janne Kronman in memoriam
Jo vuonna 1982 kuntokeskustoimintaan mukaan tullut Jan-Erik ”Janne” Kronman menehtyi syksyllä.
Jannen käden jälki tulee näkymään pitkään suomalaisessa kuntokeskustoiminnassa. Jannen vetämä Wasa Sports Club on pitkään ollut yksi viidestä suurimmasta kuntokeskuksesta Suomessa.
Oman keskuksen toimintaedellytysten parantamiseksi oli Janne aina etsimässä ja kokeilemassa uusia toimintamalleja sekä uutta liikuntasisältöä. Samalla hän oli viemässä uusia asioita koko kenttään.
Jannen aktiviteeteista voidaan nostaa esiin spinningaatteen tuonti tavallisiin suomalaisiin keskuksiin, ketjutoiminta LadyLine- ja EasyFit-ketjujen ensimmäisenä vuosikymmenenä, liiketoimintamallien edistäjänä (klubitoiminta ja toiminnanohjausjärjestelmä), laitemyynti Wasa Gym Tradingin kautta.
Hyvää jatkoa Vaasaan Jannen pojalle Robinille ja yrittäjäpartneri Peter Hertsbergille!
Entä nyt
Vuosi 2024 tulee olemaan toinen koronan jälkeen normaali toimintavuosi. Sitä kuitenkin leimaa vahvasti puheet taantumasta. Pitää muistaa, että osa pelottelusta kuuluu politiikkaan, jolla avitetaan itselle tärkeiden päätösten läpimenoa.
Ennen vanhaan sanottiin, että talous seuraa puoli vuotta jäljessä pörssin kehitystä. OMX Helsinki -indeksi lähti nousuun marraskuussa, jolloin hyvä ennuste on, että parempi aika alkaisi loppukeväällä. Se ei tietysti auta ennen syksyä, sillä kesä on tunnetusti heikompaa myyntiaikaa. Ikuisena optimistina sanoisin, että syksyllä kaikki on toisin.
Tällä hetkellä suuri osa suomalaisista kuntokeskuksista on rakennettu palvelemaan erityisesti vanhempia, yli 45-vuotiaita. Tämä näkyy vahvana laitepainotuksena ja pienempänä huomiona toiminnalliseen tai pienryhmä treenaamiseen soveltuvilla osastoilla.
Glofloxin tutkimus USA:sta kertoi vuoden 2023 syksyllä yli 60-vuotiaiden uusien asiakkaiden määrän oleman samalla tasolla kuin z-sukupolven. Tämä trendi tullee myös Suomeen ja odotan tänä vuonna niillä kuntokeskuksilla, joilla on tarjolla monipuolinen tarjonta senioreille, ikäluokan 60–70 vuotta tulevan aktiivisesti sisään. Sitä vanhemmille usein julkisen sektorin lähes ilmainen tarjonta on huokuttelevampaa.
SOTE alkanee vaikuttaa myös kuntokeskustoimintaan. Uskon sen ensiksi näkyvän julkisen sektorin liikuntapuolen häröilynä. Kun kunnan päättäjät eivät enää pääse tekemään suuri päätöksiä terveydenhuollon osalta, heille jää koulutus ja vapaa-aika. Uskon ainakin muutamien kuntien ja kaupunkien satsaavan liikuntaan – tuohan se hyvää SOTE-laskennassa. Toisaalta se saattaa muuttaa paikallista kilpailutilannetta merkittävästi.
Johanna Riihijärvi painottikin, että kunnallisen sektorin pitäisi ensisijaisesti huolehtia lasten, vanhusten ja erityisryhmien liikuttamisesta, josta on saatavilla suurimmat hyödyt SOTE-laskelmiin.
ACSM:n trendeissä paalupaikan otti kuntoilijan oma henkilökohtainen digitaalinen varustus. Milleniaalien ja z-sukupolven edustajien määrän kasvaessa kaikista kuntokeskusten asiakkaista, voidaan olettaa digitaalisten palvelujen käyttäjien määrän myös tänä vuonna kasvavan. Olisi hienoa nähdä suomalaisten kuntokeskusten ottavan tämän trendin huomioon palveluita kehitettäessä.